5. Een ochtendwandeling
8 september 2024 - Ulaanbaatar, Mongolië
Een snelle update;
Zojuist ben ik heel de nacht opgebleven omdat ik angstig was de wekker en de busrit te missen, maar om 6:00 begon ik dan eindelijk echt te gapen. Wat voor mij een teken was om zsm dat luie lijf uit bed te gooien, want ik zag het al helemaal misgaan. Nu ga ik nog even van de zonsopkomst genieten en het is echt adembenemend mooi hier in de vallei.
's ochtends zie je de smog nog niet heel erg, maar wanneer de zon in de juiste hoek doorbreekt kan je dat zachte, verstikkende deken van broeikasgassen al boven de stad zien hangen. Het levert een erg sereen beeld op, ware het niet dat het ook een beetje apocalyptisch is.
Fun fact over Mongolië:
De mensen hier denken alleen in oplossingen :)
Het is hier rechts verkeer (zoals in Nederland), maar aangezien Mongolië verscholen is in de luwte tussen de giganten uit de Aziatische auto industrie is het hier eerder regel dan uitzondering om Autos te zien met het stuur aan de rechterkant (zoals in Engeland). Want ja, waarom meer betalen, als een Japanse occasion de klus ook klaart!?
Ik kan wel met zekerheid vertellen dat dit de verkeersveiligheid zeker niet ten goede komt. Vooralsnog zijn de enige autos met het stuur aan de juiste die ik tegen ben gekomen de auto's van de politie!
Een ander dingetje hier is dat er niet echt taxis zijn. Als je een taxi wilt oproepen steek je gewoon je arm uit langs de weg - een beetje zoals de groet die prevaleerde in één der onzer buurlanden in de jaren '40 - en je hebt binnen no time een local die je naar je bestemming brengt.
De file maakt het hier wel erg moeilijk en vanwege het hoekige stratenplan heeft de overheid ook weinig middelen tot haar beschikking om er op korte termijn iets aan te doen. Mijn eerste busrit van 20km kostte me 3+uur, maar ook in de taxi heb ik al een rit van 3km gehad die bijna 1u20min duurde.
De enige reden dat ik die rit heb uitgezeten was dat ik in slaap viel na een paar minuten en pas na een uur wakker werd (op vrijwel dezelfde plek). Gelukkig had ik al mijn organen nog en ik wilde niet respectloos zijn naar de vriendelijke taxi chauffeur die dat verkeer tot dan toe al een uur had moeten trotseren door uit te stappen wanneer het mij ff uitkwam na een heerlijk dutje.
De rit kostte uiteindelijk omgerekend zo'n 2.50 en de beste meneer kon een dankbaar lachje niet onderdrukken toen ik hem een omgerekende 8 euro toeschoof. Dat was het ritje me wel waard met al mijn vitale organen nog op de juiste plaats.

